BELEIDSPLAN

Voorwoord

Voor u ligt het beleidsplan van Stichting Hand2Help. Deze stichting is opgericht op 13 juli 2021 in Nijmegen door een initiatief een actieve bewoner die hart heeft voor de goede zaak . Stichting Hands2Help is er om de zelfredzaamheid van de bewoners in het bijzonder te versterken in de samenleving. De kernwaarden van StichtingHands2Help zijn waarden als integriteit (betrouwbaar, eerlijk), professionaliteit (efficiënt, doelgericht) en servicegerichtheid (luisteren naar de ander) van groot belang.

Onze ideologische doelen worden gevoed door onze levensovertuiging die gelooft in kansen en mogelijkheden te creëren door liefdevolle aandacht. Velen van ons worden we gedreven door een Christelijke levensovertuiging. Het doel van deze stichting is het activeren, motiveren en stimuleren van bewoners door het aanbieden van diverse activiteiten en projecten. Dit beleidsplan geeft u een leidraad van de toekomstige bedrijfsvoering van de stichting. Het bestuur van Stichting Hands2Help zal volgens de leidraad van dit beleidsplan de besluitvorming voeren namens de stichting.

De stichting wordt ondersteund door een social worker van Bindkracht10.

Hands2Help heeft een ANBI-status aangevraagd en wenst het keurmerk ‘Algemeen Nut Beogende Instellingen’ te verwerven.

Dit beleidsplan is samengesteld volgens de richtlijnen van de ANBI status. De ANBI status geeft voor donateurs en sponsoren een fiscaal voordeel, zodat zij hun donaties kunnen aftrekken van de inkomsten- en of vennootschapsbelasting. De voorwaarden kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.

• Het bieden van stabiliteit voor het leven van de hulpbehoevende.
  • Projecten ter bevordering van de ontwikkeling op het gebied van zelfvertrouwen en het benaderen van het leven op een positieve(re) manier.
  • Projecten met betrekking tot het bevorderen van de toekomstige Evangelisatie.

Inleiding

De Stichting Hand2Help is voortgevloeid uit de jarenlange belangeloze vrijwillige inzet van Sharon Jongkind. De afgelopen 20 jaar zijn velen door Sharon ondersteund zowel op sociaal, emotioneel als materieel gebied. Veelal was het ook het bieden van brood, bed en bad als mensen bij haar aanklopten. Mensen konden tot rust komen en werden gehoord. De problematiek was heel divers zoals bv.

• een kwetsbare vrouw met psychische problemen, waarbij het huis een puinhoop is en steun aan deze mevrouw tegen vereenzaming.
  • steun aan een jongen van 18 jaar, die dreigde af te glijden naar het criminele milieu, dakloos was en nu geplaatst is in een huis voor begeleid wonen.
  • steun aan een vrouw van 25 jaar, die na een periode van 2 jaar dakloos zijn nu is opgenomen in een kliniek.
  • steun aan alleenstaande moeders die een helpende hand nodig hebben kleding en lakens, beddengoed voor vluchtelingen, arme hulpbehoevenden.

Het is teveel om hier op te noemen wat allemaal de revue heeft gepasseerd.

Zelf heeft Sharon geworsteld met de gevolgen van een vele traumatische gebeurtenissen . In het proces van genezing was het helpen van anderen een belangrijke helende factor.  Het spontane openhartig karakter van Sharon, samen met haar ervaringsdeskundigheid, maakt haar heel toegankelijk voor de doelgroep.

In de Christelijke levensovertuiging  vind Sharon haar bron van motivatie om de medemens in nood te willen helpen. Ze is vooral gegrepen door het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Deze parabel is het toonbeeld van onzelfzuchtige naastenliefde.

De Stichting Hands2Help is in het leven geroepen om een platform te bieden ervaringsdeskundigen om als hulpaanbieders een netwerk te vormen. Op een kleinschalige manier kunnen door een kleine interventie mensen in de knel weer in beweging brengen.

H1: Stichting Hands2Help

1.1 Gevevens Stichting Hands2Help
E-mail: stichtinghands2help@outlook.com
Fiscaal nummer: 862865118
Rekeningnummer: NL05 INGB 0008 5321 47

H2: De Doelstellingen

Bij elk project of traject dat de stichting Hands2Help uitvoert of gaat uitvoeren is er sprake van hulpvragers en hulpaanbieders. Hulpvragers: Dit kunnen allerlei mensen zijn. Mensen die een hulpvraag op sociaal emotioneel gebied hebben en Wanneer deze beantwoord wordt zullen beter in de maatschappij functioneren. Hierdoor worden hun kansen vergroot. Onze voorkeur gaat uit naar mensen voor wie het reguliere circuit (nog) geen of onvoldoende hulp biedt.

H3: Strategie

3.1: Visie

3.1 Visie
In deze complexe samenleving, waarin de zorg dermate overbelast is, vallen steeds meer mensen tussen wal en schip. Met name in de geestelijke gezondheidzorg zijn er lange wachtrijen en is er de financiële drempel van de eigen bijdrage. Wij willen een vangnet zijn voor mensen die tussen wal en schip zijn terechtgekomen.

Deze mensen kunnen al geholpen zijn met een kleine inzet. Soms is het voldoende dat een ander er gewoon is, soms kan ook geholpen worden met het zetten van kleine stappen in de richting van zelfredzaamheid. Die (eerste) kleine inzet van persoon tot persoon vindt Stichting Hands2Help van essentieel belang.

3.2: Missie

3.2 Missie
Stichting Hands2Help is een stichting die zich inzet om de sociale zelfredzaamheid te vergroten van mensen met een extra hulpvraag. Een hulpvraag waar in het reguliere circuit nog of nog onvoldoende antwoord op is. Ze werkt met (tijdelijke) projecten. Hierbij leveren ervaringsdeskundigen in opleiding hulp aan een doelgroep. Het kan plaatsvinden bij de doelgroep thuis, maar ook in reeds bestaande voorzieningen zoals het ZelfregieCentrum, Bindkracht10 of de STIP Nijmegen.

Stichting Hands2Help zorgt dat aanbieders van deskundige hulp en de hulp vragende doelgroep op een sociaal uitnodigende leersituatie bij elkaar kunnen komen. Ze slaat een brug tussen hulpvragers en hulpaanbieders op een wijze dat voor beiden er een win-win situatie ontstaat. De Stichting Hands2Help heeft niet de pretentie hulpvragers van hun vraag af te helpen. Het gaat er om processen in beweging te brengen en een zetje in de goede richting te geven. Dat er iets ontstaat door juiste mensen bij elkaar te brengen. Korte directe lijnen, waardoor mensen elkaar snel op weg kunnen helpen: hulpvragers werken aan hun vraag, hulpaanbieders aan hun leerervaring. Zolang er een vraag bestaat onder een doelgroep heeft de stichting bestaansrecht.

3.3: Doelgroepen

3.3 Doelgroepen
Hoewel de stichting doelgroep overstijgend is zal onze doelgroep te kampen hebben met sociaal emotionele problematiek die vaak gekenmerkt word door eenzaamheid en armoede. Wij zijn er voor alle leeftijden omdat deze problematiek niet leeftijd gebonden is. We komen in contact met de doelgroep door een nauwe samenwerking met maatschappelijke organisaties die in de haarvaten van de samenleving zitten zoals de laagdrempelige steun en informatie punten zoals: de STIP, het Sociaal Wijkteam, Zelfregiecentrum Nijmegen en Welzijnsorganisatie Bindkracht10.

3.4: De hulpaanbieders

De vrijwilligers zijn ervaringsdeskundigen. Vanuit de eigen ervaring kan de vrijwillige hulpverlener zich goed verplaatsen in de situatie van de hulpvrager. De Stichting Hands2Help ziet hen als de lerende professional die door zijn/haar inzet een niet te complexe doelgroep van dienst kan zijn. “Niet te complex” houdt in enkelvoudige problematiek. De opzet is zodanig dat de vrijwilligers voor het merendeel op afstand begeleidt worden, waardoor het niet verantwoord is doelgroepen met meervoudige problemen te bedienen. Door bijvoorbeeld bovengenoemde hulpvragers stappen te leren zetten, zodat zij zich meer bij de reguliere maatschappij voelen horen, groeien ook deze professionals in spe zelf.  We gaan de mogelijk onderzoeken of we in samenwerking met Bindkracht10 stagiaires kunnen inzetten van de opleiding associate degree ervaringsdeskundige  van de HAN.

Alle vrijwilligers krijgen een vrijwilligerscontract en mogelijk een vrijwilligersvergoeding en vergoeding voor onkosten. Daarnaast lijkt ons een VOG verklaring ook wenselijk gezien de kwetsbare doelgroep waar we mee werken.

3.5: Statutaire doelstelling

De stichting heeft ten doel het organiseren en initiëren van activiteiten, en persoonlijke trajecten die een sociale invloed hebben op de samenleving.

3.6: Winstoogmerk

De stichting heeft geen winstoogmerk. De opbrengsten van de stichting komen ten goede aan de statutaire doelstelling.

3.7: Bestemming liquiditeitssaldo

Zoals blijkt uit artikel 4 van de statuten wordt een eventueel batig liquiditeitssaldo van de ontbonden stichting besteed aan een goede doelen instelling die gekwalificeerd is als een algemeen nut beogende instelling in de zin van de Nederlandse belastingwetgeving. Zoveel mogelijk wordt dan getracht een instelling te vinden die onze doelen nastreeft.

H4: De Projecten

4.1: Individuele trajecten

Na de warme overdracht vanuit een van de professionele organisaties vindt er eerst een intake plaats is een huiselijke informele sfeer. In het gesprek brengen we de we de wensen, doelen in kaart maar ook wat zijn de valkuilen die op de loer liggen. We denken niet vanuit problemen maar in mogelijkheden en kansen. Vandaar dat we specifiek proberen te ontdekken wat voor een talenten iemand heeft en hoe die ingezet kan worden in het traject. Vervolgens kijken we wat voor een (professionele) ondersteuning de hulpvrager nodig heeft om zijn/haar doelen te realiseren. Daar waar nodig is kunnen we een persoon via korte lijntjes doorverwijzen naar de juiste professionele ondersteuning en zo dus een wegwijzer zijn.

4.2: Collectieve projecten

• Eat & Meet

In samenwerking met de laagdrempelige huiskamer ‘Gezellig’ wekelijks met de bezoekers koken en samen de maaltijd nuttigen. Samen koken en eten  werkt erg verbindend

• Dagtochten

Mensen die onder de armoedegrens leven staan onder grote druk en ervaren veel stress. Door middel van sponsoring  van bijvoorbeeld het Oranjefonds of het bedrijfsleven willen we speciaal voor deze doelgroep dagtochten organiseren zodat ze even vrij zijn van hun beslommeringen. Ook biedt het de mogelijkheid dat er nieuwe contacten kunnen ontstaan met de medereizigers.

H5: Beloningsbeleid bestuurders

5.1: Bestuurders

Het bestuur is belast met het besturen van de stichting. Dit is vastgesteld in artikel 5 van de statuten van Stichting Hands2Help. De bestuurders ontvangen geen beloning voor de werkzaamheden die zij voor Hands2Help verrichten. Het bestuur ligt in handen van de volgende bestuurders:

• Functie: Voorzitter
  • Naam:  Pauline Herfst

• Functie: Secretaris
  • Naam:  Diane Jongkind

• Functie: Penningmeester
  • Naam:  J. B. L. Hachmang

• Functie: Bestuurslid
  • Naam: A. D. Nelissen

H6: Beleid omtrent fondsenwerving

6.1: Fondsenwerving

Stichting Hands2Help streeft de komende jaren naar een stabiele instroom van inkomsten om haar doelstellingen te kunnen volbrengen. Op dit moment komen de inkomsten uit structurele en eenmalige particuliere donaties. Stichting Hands2Help wil binnenkort met de Gemeente Nijmegen in gesprek over subsidiemogelijkheden voor dit burgerinitiatief.

Stichting Hands2Help gaat diverse andere subsidiemogelijkheden onderzoeken zoals het VSB fonds en het Oranjefonds alsmede commerciële bedrijven gaan aanschrijven om het project financieel mogelijk te maken.

H7: Transparantie

7.1: Transparante communicatie

Stichting Hands2Help vindt het belangrijk om transparant te communiceren naar omliggende betrokken gemeenten alsmede donateurs en sponsoren. Dit zal Hands2Help gaan doen middel van de volgende punten:

• Het versturen van een evaluatie naar alle betrokken partijen en doorverwijzers;
  • Het financieel jaarverslag zal voor 1 april van het volgende kalenderjaar op de website worden gepubliceerd;
  • Inzicht in het beleidsplan op de website;

7.2: Jaarrekening

Jaarrekening 2021 (vanaf oprichtingsdatum tot en met 31 december 2021 in gehele euro’s)

Resultatenberekening 2022

2022 2021