Nieuwsbrief Stichting Hands 2 Help

Geachte lezer,

Dit is onze eerste nieuwsbrief. Het eerste jaar was vooral gericht op het opstarten van de stichting. De stichting krijgt steeds meer vorm, de ontwikkelingen zijn positief.

Bedankt!

Als eerste willen wij onze donateurs bedanken voor alle giften. Door deze gulle giften kunnen wij dit werk voortzetten en steeds meer mensen hulp bieden die zij nodig hebben.

Wij willen onze dank betuigen naar Piet Ziere (onze ondersteunend adviseur), voor zijn inzet voor onze stichting. Helaas is hij afgelopen zomer overleden. Wij wensen de familie, naasten en vrienden veel sterkte toe.

Waar zijn we tot nu toe mee bezig geweest

Het afgelopen jaar was een periode van betrokkenheid en ondersteuning voor Stichting Hands2Help, waarbij we met trots kunnen zeggen dat we zo’n 20 hulpbehoevenden hebben bijgestaan in hun persoonlijke reis. Dit omvat een aantal mensen die blijvende ondersteuning ontvangen door middel van huisbezoeken, georganiseerde uitjes, waardevolle gesprekken en doorverwijzingen naar de juiste hulpinstanties. Daarnaast hebben we anderen kortdurende hulp geboden om hen te helpen tijdens moeilijke momenten.

We zijn verheugd te delen dat we regelmatig dag uitjes organiseren, speciaal voor degenen die overweldigd zijn en behoefte hebben aan een adempauze. Deze uitjes bieden niet alleen de mogelijkheid om de gedachten te verzetten, maar ook om positieve energie op te doen. Ze creëren een ruimte voor open gesprekken en een luisterend oor, omdat we geloven in de kracht van verbinding en samenzijn.

We willen jullie laten weten dat we enkele bijzondere samenwerkingen zijn aangegaan met een aantal inspirerende organisaties in Nijmegen. Dit heeft geleid tot mooie projecten die onze missie versterken.

Een van de hoogtepunten van onze samenwerkingen is met het Zelfregiecentrum (ZRC). Dit centrum fungeert als een oase voor dagbesteding, coaching en het verkrijgen van grip op het leven. Momenteel lopen er diverse projecten. Een prachtig voorbeeld hiervan is ons gezamenlijke kerst- en kookproject, waarbij we niet alleen maaltijden bereiden, maar ook een sfeer van warmte en verbondenheid creëren.

Een andere boeiende samenwerking is met UniK, een organisatie die zich inzet voor de ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen op lichamelijk of gedragsmatig gebied. Zo is er in deze samenwerking gewerkt aan het opknappen van een woning om verwaarlozing/uit huis zetting te voorkomen en dit zal voortduren ook in 2024.

Daarnaast hebben we ook een samenwerking met Bindkracht 10 en Carlijn Coacht.

Verwaarlozing en uithuiszetting voorkomen

Samen met Stichting hands2help, het netwerk van mevrouw en UniK zijn we bezig met het opknappen van een huis waar teveel spullen in staan. Met elkaar hebben we een plan opgesteld om stukje voor stukje het huis samen met mevrouw op te ruimen en op te knappen. Doordat er een stappenplan is opgesteld weet iedereen die betrokken is bij het proces wat er gedaan kan worden en is er een soepele samenwerking met elkaar.

Doordat het stapsgewijs gaat is het voor mevrouw een prettig proces waarin zij de tijd krijgt om aan de nieuwe situatie te wennen.

Kookproject

Er worden geregeld kookprojecten aangeboden door onze vrijwilliger om elkaar op een laagdrempelige manier te ontmoeten. Zo kunnen wij gericht ondersteuning bieden.

December activiteit

Ieder jaar organiseert de stichting een ‘december activiteit’. Zo hebben we met een groep mensen kerststukjes gemaakt, en zijn er kerstpakketten uitgedeeld. Dit word zeer gewaardeerd.

Dit jaar hebben we ook weer een workshop kerststukjes maken georganiseerd en hebben we in samenwerking met het Zelfregiecentrum te Nijmegen een ontzettend geslaagde kerstlunch georganiseerd. En daar hebben we kerstpakketten en presentjes ook mogen uitdelen vanuit de Stichting.

Tijdens de lunch hebben we een grote pan soep gemaakt, hadden we broodjes met salades, kerstbrood en allerlei lekkernijen.

Wat ook leuk was, is dat er stagiaires vanuit het zelfregiecentrum muziek kwamen maken met een keyboard en gitaar kwamen zij mooie kerstliederen spelen en zingen. Er was een goede sfeer, mensen zaten gezellig met elkaar te praten en te lachen. We hadden 2 ruimtes beschikbaar waar er genoten werd van de lunch.

Vrijwilligers

Er hebben zich inmiddels een aantal vrijwilligers aangemeld voor komend jaar. Hier zijn we erg blij mee. Het doel is om het komend jaar onze focus te richten op fondsenwerving.

We hebben nu een vaste vrijwilliger vanuit het UWV voor een tijdsduur van 12 weken. Hij wordt begeleidt door een loopbaancoach om vanuit zijn burn-out te re-integreren. Hij zal zich voornamelijk inzetten voor de fondsenwerving.

2023 was een jaar van groei, samenwerking en positieve impact. Samen kijken we vol enthousiasme uit naar verdere samenwerkingen en projecten in het komende jaar.

Nogmaals hartelijk bedankt voor uw inzet en bijdrage om deze stichting mogelijk te maken. Zonder uw hulp hadden wij dit werk niet kunnen doen.

Toekomst plannen

De Stichting zal het komende jaar/ de komende jaren de focus leggen op kloosters in Nederland en België (Europa). We onderzoeken welke kloosters ( gedeeltelijk ) leeg staan. We gaan contacten leggen met kloosters. Onderzoek naar verblijfsmogelijkheden, samenwerking. Kloosters inzetten als pas op de plaats/ time – out plek. Een Win win situatie, creeëren, namelijk naamsbekendheid kloosters en tegelijk laagdrempelig nieuwe evangelisatie inzetten. Mensen kennis laten maken met gebed, stilte en de waarde hiervan. Nieuwsgierigheid opwekken voor kloosters, stilte plaatsen. Rustoases.

In gebed verbonden.
Stichting Hands 2 Help